informatiebulletin van kabelraden.nl

T

verschijnt vier maal per jaar

Kabelraden.nl: wie zZijn

wij en wat doen we?

Tijdens de conferentie van
programmaraden op 30 januari
j-l. kon u voor het eerst kennis-
maken met de organisatie en
de website van Kabelraden.nl.
En met de twee medewerkers:
Pablo Meegdes en Marieke
van Tuin.

Een nieuw bureau moet eerst tijd steken in
het goed opzetten van de interne organisatie.
Die tijd is Kabelraden.nl slechts ten dele
gegund: al snel kwamen programmaraden
uitgebreid in het nieuws. Pers, publiek én
programmaraden wisten de organisatie al
snel te vinden. Bovendien stond een wijziging
van de Mediawet op de agenda van de
Tweede Kamer en ook daar moest de nodige
aandacht aan besteed worden. In de volgen-
de nieuwsbrief zullen we uitgebreid terugko-
men op deze wijziging.

Programmaraden in de belangstelling

De directe aanleiding voor de grote belang-
stelling voor programmaraden was het moge-
lijk verdwijnen van CNN van de kabel in
Groningen (zie daarover ook elders in dit
nummer). Vele verontwaardigde reacties van
burgers kwamen onze kant op. Ook de pers
benaderde ons regelmatig met vragen over
het functioneren van programmaraden. Wij
hebben die aandacht proberen te gebruiken
om het belang van programmaraden te
onderstrepen, maar ook om aandacht te vra-
gen voor de noodzaak van een goed functio-
nerende programmaraad. En een program-
maraad kan niet goed werken als deze onvol-
doende bevoegdheden en financiéle midde-
len heeft. Door alle aandacht kwamen pro-
grammaraden zelfs politiek ter discussie te

M. Swart (voorzitter Kabelraden.nl) en C.H.J. van Leeuwen (toenmalig demissionair staatssecretaris Onderwijs,
Cultuur & Wetenschappen) tijdens de conferentie van 30 januari.

staan. Zo opperde Joop Atsma van rege-
ringspartij CDA om programmaraadsleden
rechtstreeks te laten kiezen. Wij hebben uit al
deze discussies in ieder geval geleerd dat er
meer aandacht moet komen voor de manier
waarop programmaraden hun achterban bij
de besluitvorming betrekken.

Contacten met programmaraden

Vanaf het begin hebben we geprobeerd om
ook veel tijd te steken in het opbouwen van
contacten met programmaraden. Onze eer-
ste prioriteit ligt bij het ondersteunen van de
programmaraden. Maar dan moeten we wel
weten wat iedereen wil, en daarvoor is het
dus belangrijik om mensen te spreken en

ideeén uit te wisselen.

Uit eerste contacten bleek direct dat pro-
grammaraden sterk van elkaar verschillen. De
ene programmaraad adviseert over het gehe-
le tv-pakket met bindende adviezen, terwijl
een ander vergadert over de 15-zenders uit
het basispakket en weer anderen naast de
15 zenders’, vrijblijvende adviezen geven
over het standaardpakket. De ene program-
maraad adviseert voor 40 gemeenten en een
ander “slechts” voor één gemeente.
Sommige programmaraden hebben een
goede relatie met de kabelexploitant en
anderen leven op een wat meer gespannen

Lees verder op pagina 2

Y g

—

kabelraden-nl

stichting landelijk steunpunt programmaraden




Marco Swart, Voorzitter Kabelraden.nl

Kabelraden.nl:
wie Zijn wij en
wat doen we?

Vervolg van pagina 1

Pablo Meegdes en Marieke van Tuin.

voet met hun aanbieder. Zo zouden we nog tal van verschillen kunnen
noemen. Dat maakt ons werk natuurlijk juist zo interessant, maar maakt
het ook noodzakelijk om elke programmaraad persoonlijk te spreken.
We hopen dat we ook bij uw programmaraad binnenkort een keer wel-
kom zijn.

Daarnaast zijn wij bezig met een inventarisatie van de verschillende
programmaraden. Als het goed is heeft iedere programmaraad
inmiddels een vragenlijst ontvangen. Wij hopen dat u deze voor ons wilt
beantwoorden, zodat we onze werkzaamheden nog beter op uw vra-
gen kunnen afstemmen.

Website

Eén van de dingen die we gemerkt hebben is dat er veel behoefte is aan
informatie. Kabelraden.nl probeert daarom zoveel mogelijk relevante
informatie te verzamelen en op haar website te plaatsen. Zo zijn er bijna
dagelijks updates te vinden met medianieuws en kunt u er achtergrond-
informatie, jurisprudentie, rapporten en wetgeving aantreffen. Ook zijn
adresgegevens opgenomen van alle programmaraden en kunt u met
elkaar discussieren in het forum. Daarnaast kunt u er binnenkort infor-
matie vinden over de verschillende tv- en radiozenders. Wij hopen dat u
regelmatig een bezoek brengt aan onze website.

Workshops

Als een van onze eerste activiteiten organiseren wij op 4 oktober een
workshopdag voor programmaraadsleden. Uit de reacties van de con-
ferentie hebben wij gemerkt hoe prettig programmaraden het vinden om
met elkaar kennis te maken en ervaringen uit te wisselen. Dat zal dan
ook een belangrijk onderdeel zijn van de bijeenkomst. Maar daarnaast
bieden wij een uitgebreid programma met 8 verschillende workshops
over zeer uiteenlopende onderwerpen. Verderop in deze nieuwsbrief
vindt u meer informatie over de workshopdag.

Naast deze papieren nieuwsbrief heeft Kabelraden.nl ook een digitale
nieuwsbrief die eens per 2-3 weken verschijnt. In de nieuwsbrief vindt
u het laatste medianieuws en belangrijke ontwikkelingen. U kunt zich
opgeven voor deze nieuwsbrief via www.kabelraden.nl

Graag nodigen wij u uit om bij vragen of opmerkingen contact met
ons op te nemen. Mist u iets, wilt u iets weten of doen, bel of mail
ons. Kabelraden.nl is er voor en door u!

Eind april/begin mei barstte
mediatumult los rondom een
mogelijk schrappen van CNN
International van de kabel in
Groningen en een gedeelte van
Drenthe. Bij navraag achteraf
blijken zaken net iets genuanceer-
der te liggen dan uit de meeste
media bleek. Immers het
voorlopige advies waarin CNN
International vervangen werd door
EuroNews blijkt een vrijblijvend
‘standaardpakket’ advies te zijn
dat Essent Kabelcom in de
praktijk vaker naast zich neerlegt.
Toch ontstond media-tumult.

Gerrit Horstmann, voorzitter van de program-
maraad Groningen/Drenthe reageert. “Er was
zodanige aandacht dat je denkt er is hier iets
fout gegaan. Het leek alsof de journalistiek -
ingegeven door de hoeveelheid media-aan-
dacht - de keuze van de programmaraad
merkwaardiger vond dan het publiek.” Nog
geen twee werkdagen na het bekend worden
van het advies reageerde Essent op holdingni-
veau met een persbericht. Daarin meldde het
dat de kabelexploitant van mening is dat 'niet
aangetoond is dat zenders als BBC World en
CNN een objectiever beeld geven' en dat het
'huidige zenderpakket met CNN evenwichtig
is'. Essent Kabelcom meldde daarbij op voor-
hand dat bij een dergelijk definitief advies dit
deel van het standaardpakket-advies niet zou
worden uitgevoerd.

Horstmann: “Hoe meer media-aandacht, des
te prudenter men wordt. |k heb als voorzitter
de leden daarmee willen confronteren. Een
kleine meerderheid van de programmaraad
wilde EuroNews met haar berichtgeving vanuit
Europese landen er wel eens op hebben in
plaats van CNN International.”

Gerrit Horstmann

Groningen

over de (media)impact
van misverstanden, CNN
en Essent kabelcom

De voorzitter erkent dat het tumult gebaseerd
was op 'versimpeling' en ruis in de berichtge-
ving in de media waarin veelvuldig gemeld
werd alsof het vast stond dat CNN van de kabel
zou gaan. Ook het CDA (de grootste fractie in
de Tweede Kamer) reageerde bij monde van
Joop Atsma op de kwestie door te stellen dat
de programmaraad ‘zijn boekje te buiten was
gegaan’ en dat er maar programmaraadsver-
kiezingen moesten komen. Horstmann: “Het
advies was een vrijblijvend advies, uiteindelijk
kan je je nu afvragen waar iedereen zich druk
over maakte (zeker omdat Essent aangaf het
advies niet uit te voeren, red.). Ik wilde de pro-
grammaraad confronteren met het lawaai toen
de kwestie ook een politieke lading kreeg.
Kamerleden hebben zich dan ook verstoot en

als ‘bijna vanzelfsprekend’ weer uit verdween.
Volgend jaar hoopt de Europese zender echter
opnieuw een kans op doorgifte te maken.

Essent Kabelcom neemt een aparte positie in
als het gaat om programmaraden. Het is één
van de weinige exploitanten die een secretari-
aat heeft ingesteld dat de programmaraden
ondersteunt. De kabelaar van het nutsbedrijf
krijgt adviezen van 9 programmaraden voor de
1,7 miljoen abonnees die het bedient. Ook is
opvallend dat in het geval van de programma-
raad Groningen/Drenthe de programmaraad
over een dusdanig groot geografisch gebied
adviseert (32 gemeenten) dat het niet mogelijk
is om vertegenwoordiging uit alle gemeenten
te realiseren.

Ik wilde de programmaraad confronteren
met het lawaai toen de kwestie
ook een politieke lading kreeg.

er bepaalde uitspraken over gedaan. Het is
blijkbaar een zender met een dusdanige sup-
port dat je er af moet blijven. Uiteindelijk is
besloten CNN International in het definitieve
standaardpakket-advies te handhaven, daar-
mee was de kwestie afgedaan.”

Jan Mensinga, manager AV Services bij
Essent Kabelcom stelt dat in dit specifieke
geval van CNN International, doordat het
nieuws vrij snel opgepakt werd en er een
storm van reacties met vragen kwam, Essent
NV besloot snel te reageren. Mensinga erkent
dat de formele procedure afgewacht kon wor-
den, maar de grote media-aandacht noopte
het nutsbedrijf de reactie naar voren te halen.

Menno Hidajatoellah reageert namens Euro-
News met de woorden dat deze het vreemd
vindt dat Essent Kabelcom al binnen enkele
dagen kon aangeven het advies niet uit te
gaan voeren. Hiddajatoellah stelt echter dat de
programmaraad natuurlijk een eigen afweging
diende te maken, maar dat deze goede gron-
den had om EuroNews te blijven adviseren in
het standaardpakket. EuroNews vindt het dan
ook teleurstellend dat deze uiteindelijk uit het
advies is gehaald en niet het hele pakket
opnieuw bekeken werd toen CNN werd terug-
geplaatst in het advies, waardoor EuroNews er

Jan Mensinga stelt over het secretariaat dat dit
in de praktijk is losgekoppeld van Essent
Kabelcom: “het secretariaat wordt aangestuurd
door de voorzitters van de programmaraden. Er
zit geen verband tussen Essent Kabelcom en
het secretariaat.” Het secretariaat wordt daarbij
door Essent Kabelcom betaald, waarbij de
medewerkers soms ook voor Essent Kabelcom
zelf werken, maar volgens Mensinga niet met
conflicterende activiteiten. De ondersteuning is
mede ingegeven door de ‘weeskind’ status die
programmaraden enige tijd hadden, aangezien
gemeenten in het Essent-gebied deze verant-
woording zelf niet namen. Mensinga legt de
grote programmaraden uit in het kader van
koppelingen van kabelnetwerken, waardoor
zelfs provincie-overschrijdende programmara-
den zijn ontstaan.

De voorzitter van de programmaraad
Groningen/Drenthe is erg te spreken over het
secretariaat: “Complimenten aan Essent
Kabelcom over de hulpverlening. Er is zeker
geen sprake van manipuleren. In beginsel zou
zoiets kunnen bijten, maar het lukt heel aardig
in dit vredelievende gebied.”



De Stichting Kabelnet Veendam was in het midden van de belangstel-
ling toen RTL 4, RTL 5 en Yorin op 1 juli om 00:00 uur van de kabel
verdwenen. Zo'n twee weken later waren de zenders van de Neder-
landse vestiging van RTL Group weer teruggekeerd. Toch blijven
betrokkenen er met een bepaalde spanning op terugkijken.

Veendam

de situatie achteraf
nader beschouwd...

Jan Tillema, voorzitter van de Stichting
Kabelnet Veendam vertelt er zonder scrupu-
les over: “RTL wil de betaling aan kabelex-
ploitanten afbouwen. Dit bleek al tijdens de
VECAI-vergadering op 15 april toen de zaak
aan de orde kwam. (VECAI is de koepelorga-
nisatie van kabelexploitanten). Ik wilde toen
een vuist maken met de kleine exploitanten.
Toen heb ik uiteindelijk gezegd dat het schijt-
lijsters zijn. Het gaat immers om 5,5 miljoen
Euro op jaarbasis. In mei is de programma-
raad Veendam over de kwestie geinfor-
meerd, die een begripvolle houding aannam.
Vertegenwoordiger John de Jong van RTL
dreigde bij de onderhandelingen zelfs met de
optie dat er getekend moest worden of
Veendam zou per direct geen vergoeding
krijgen (het voorstel van RTL is dat er gelei-
delijk naar een 0-situatie wordt toegewerkt,
red.). Toen deze onderhandelingen uiteinde-
lijk op niets uitdraaiden is op 30 juni/1 juli
klokslag middernacht de stekker uit RTL 4,
RTL 5 en Yorin in Veendam gegaan.”

Wat er daarna gebeurde was een minder
prettige ervaring voor Jan Tillema en zijn

Emile Gort

Jan Tillema

familie. Volgens Tillema betekende de situa-
tie dat hij privé bedreigd werd en is gestalkd.
Uiteindelijk is politie-bewaking ingesteld.
Media-aandacht en enige druk vanuit de
bevolking betekende dat er na het van de
kabel halen van de zenders zaken in bewe-
ging kwamen.

Tillema vervolgt: “Vanuit de gemeenteraad
heeft niemand geinformeerd hoe het zat. Ze
hebben vervolgens lopen blazen. |k heb bij
deze kwestie geen hoed op van de
(gemeente)politiek, met uitzondering van de
burgemeester. Die belde toen en heeft met
het bestuur een eerste bemiddelingspoging
gedaan. Doordat John de Jong van RTL
geen nieuw bod kon doen, bleef de situatie
hetzelfde. Uiteindelijk zijn partijen een 4,5
jarig contract overeengekomen. Zo kunnen
wij voorkomen dat er geld gevraagd wordt of
auteursrechten misschien wel door ons
betaald moeten worden. In de onderhande-
lingen wilde RTL de apparatuur niet vergoe-
den. Dus als die kapot gaat, duurt het mis-
schien langer voordat er vervanging is.”

Het resultaat van de Veendamse RTL-crisis is
ook dat er een forsere tariefsverhoging in
Veendam zal worden doorgevoerd. Nu is het
tarief 8,20 Euro per maand. Dit moet per janu-
ari 2004 circa 9,50 Euro per maand worden.
Hier levert Kabelnet Veendam 40 tv-stations
en 29 radiostations voor. Reden voor de forse
stijging is niet alleen de situatie met RTL, maar
het lang niet verhogen van het tarief. Tillema
die soms met grote woorden spreekt, kijkt bit-
ter terug op de affaire, waar RTL uiteindelijk
haar gelijk heeft gekregen. De kabeldirecteur
wees daarbij op de 'miljoenen die RTL' kan
verdienen als buitenlandse omroep, ondanks
dat RTL in Nederland in 2002 verlies leed, iets
dat Tillema als resultaat van onkunde bestem-
pelde.

De voorzitter van de programmaraad
Veendam, Emile Gort liet weten dat de pro-
grammaraad zich vooral onafhankelijk en neu-
traal heeft proberen op te stellen. “Het bestuur
van de Stichting Kabel Veendam heeft uitleg
gegeven over de situatie in mei. De program-
maraad heeft dat aangehoord en zich erover
gebogen. Unaniem kwam het advies dat de

essentie diende te zijn dat zenders op de
kabel dienden te blijven. Wel is een alinea in
het advies opgenomen dat als er zwaarwe-
gende redenen zijn, dat kan worden afgewe-
ken. Deze zwaarwegende redenen die kan je
bedenken. Uiteindelijk is dat niet de verant-
woordelijkheid van de programmaraad.” De
programmaraad heeft ook uitleg van RTL
gekregen (John de Jong), maar geen partij wil-
len kiezen.

Over dat laatste bekritiseert John de Jong van
RTL de Veendamse programmaraad.

“Ik heb de programmaraad gedetailleerd uit-
gelegd dat de financiéle gevolgen van 8
Eurocent per maand voor drie tv-zenders
geen zwaarwegende redenen kunnen zijn om
af te wijken van het advies. Ze hebben zich
afzijdig gehouden na hun advies. Ze hadden
positie kunnen nemen door hun oorspronke-
lijke advies te blijven ondersteunen.” De Jong
stelt verder dat zijn bedrijf wel “rekening had
gehouden met het van de kabel halen, maar
bestempelt het voorval als zwaar sanctiemid-
del. Toen RTL 4, RTL 5 en Yorin van de kabel
gingen, hebben we in eerste instantie afge-

wacht. Wij konden technisch niets doen.
Vervolgens is de burgemeester van Veendam
gaan bemiddelen. De Stichting Kabelnet
Veendam is na bemiddeling schoorvoetend
meegegaan. We hebben toen zendtijd bij de
regionale publieke Groningse omroep RTV
Noord gehuurd om ons standpunt weer te
geven. Op de lokale kanalen van Veendam
die de Kabelstichting op de plek van RTL
4/5/Yorin had geplaatst stonden teksten waar
sommigen van vonden dat deze ongehoord
waren. (Tilema stelde dat het slechts de
directe visie vanuit de kabelstichting
Veendam was). RTL kon voor Veendam geen
uitzondering maken, omdat dit precedent-
werking zou betekenen. RTL heeft op
bepaald moment besloten dat ze niet meer
wil betalen voor de tv-doorgifte. Er zijn
immers zelfs zenders die betaald krijgen voor
de doorgifte. Vandaar dat RTL tot de conclu-
sie is gekomen dat betalen voor doorgifte als
achterhaald principe gezien kan worden en
niet in lijn is met de positie die de RTL-zen-
ders op de kabel hebben.”

John de Jong bestrijdt de beweringen van
Tillema: “Het genoemde bedrag van 5,5 mil-
joen Euro klopt in het geheel niet, aangezien
al in een belangrijk deel van Nederland niet
meer voor doorgifte werd betaald. Als je het
hebt over enkele miljoenen dan kom je mis-
schien dicht in de buurt. Tillema stelde verder
dat hij apparatuur vergoed wenste te krijgen,
maar we hebben dit nooit vergoed, ondanks
de wens van Veendam. De aangekondigde
tariefstijging komt nu slechts voor een klein
gedeelte voor rekening van de doorgifte van
de drie zenders.” De Jong denkt overigens
dat als een soortgelijk conflict zich in een gro-
ter kabelgebied zou voordoen het probleem
net zoveel meer abonnees groter wordt.
“Maar dan zou ook die kabelexploitant met
de factor van het aantal abonnees een groter
probleem krijgen”.

Conclusie van de Veendamse perikelen is dat
geen Veendammer Goede Tijden, Slechte
Tijden of Baantjer heeft moeten missen (deze
series waren begin juli immers met zomerver-
lof), maar de kwestie toonde wel de gevoelig-
heid van kabel-televisie kwesties aan, waarbij
de stellingname van een kabel-stichting
beduidend anders kan zijn dan die van een
groot commercieel concern als RTL.

Radio Veronica:

een hernieuwde start bij Sky Radio...

Radio Veronica heeft op 31 augustus
jl. een hernieuwde start gemaakt.
Niet meer zelfstandig zoals het stati-
on het afgelopen jaar via de kabel
probeerde, maar onder het dak van
het succesvolle Sky Radio. Naast
beschikbaarheid via de FM-ether,
heeft Radio Veronica via de kabel
gelijk landelijke dekking dankzij de in
juli gedane overname van het voor-
malige Radio Nationaal. Het 'nieuwe'
Radio Veronica staat voor vooral
tachtiger en negentiger jaren 'hits' en
moet met een beetje
'rebellie' de oude
Veronica-vrijdag doen
herleven.

Martin S. Banga (direc-
tielid Sky Radio) en
Robert Herder (directe
van het nieuwe Radio
Veronica) geven uitleg
“Sky Radio heeft mee
gedaan aan de her-
verdeling van FM-fre
quenties en is bij he
gouwe-ouwe kavel
met succes als
beste uitgekozen
met twee plussen.
Boven Radio 192,
Arrow Classic Rock Radio en Radio
10FM”,aldus Herder. Banga vult aan
door te stellen dat de “grote echte
programmaraad van (moeder) overheid
de gouwe-ouwe plannen van Sky Radio
heeft beoordeeld”. Oorspronkelijk zou
Sky Radio met Radio 10FM gaan
samenwerken. Sky Radio heeft na een
conflict met Radio 10FM begin juni
besloten haar eigen weg te volgen en

is gestart met Radio 103 - de Gouwe
Ouwe Zender. Op 10 juli stopte Radio
Nationaal, dat alleen nog op de kabel
uitzond, met uitzenden. Sky Radio Ltd
heeft toen Distrined BV overgenomen,
wat feitelijk betekende dat vanaf toen
Radio 103 op de kabel is gaan uitzen-
den op de voormalige Radio Nationaal
kabelfrequenties. Met de overgang van
Radio 103 naar Radio Veronica, heeft
Vereniging Veronica in ruil 3,5 % van de
aandelen Sky Radio Ltd verkregen.

Volgens beide directeuren was in de
tijd tot 1 september de organisatie
volop bezig met de voorbereidingen
voor de uitwerking van de definitieve
start van Radio Veronica. Hierdoor had

het volgens Martin S. Banga en Robert
Herder weinig zin om programmaraden
al op de hoogte te stellen. Wél zijn
kabelexploitanten over de overname
van Radio Nationaal ingelicht. Nu
Radio Veronica gestart is, gaat Sky
Radio Ltd programmaraden inlichten
over de inhoud van Radio Veronica en
het hoe en waarom. Volgens het station
is nu een goed en overtuigend verhaal
te melden.

De beide directieleden wuiven de kri-
tiek weg dat Sky Radio Ltd middels
de achterdeur op de
kabel is geko-
men. “We kunnen
ons niet voorstel-
len dat als de lan-
delijke overheid
vindt dat deze zen-
der nationale dek-
king geeft, program-
maraden dit radiosta-
tion uit het program-
ma-aanbod van de
kabel weghalen voor
hun luisteraars," aldus
de beide directeuren.

Radio Veronica zal zich
vooral richten op de leef-
tijdsgroep 30 tot 35 jari-
gen, met een licht accent naar manne-
lijke luisteraars. Naast muziek uit de
jaren 80 en 90 zal ook muziek uit de
jaren 70 te horen zijn. Toch zal het
radiostation een beetje rebels moeten
klinken, zoals Veronica van oorsprong
bekend staat als 'wilde' radio-omroep.
De zender zal vooral de concurrentie
zoeken met Radio 2, maar dan minder
elitair. DJ's als Bart van Leeuwen, Ron
Bisschop, Kas van lersel, Ferry Maat,
Rob van Someren, Peter Teekamp en
anderen zullen 24 uur de uitzendingen
presenteren. Ook zal het nieuwe Radio
Veronica programma's als 'Goud van
Oud', 'The Soul Show' en reeksen als
'de Beste Nummer 1 Hits' weer een
plek geven.

De (beperkte) kabeldistributie die het
(tot 31 augustus) zelfstandige Radio
Veronica had, zal overigens in elkaar
worden geschoven met de distributie
die Sky Radio Ltd dankzij Radio
Nationaal heeft verkregen. Dit betekent
dat op sommige kabelnetten sowieso
een radiofrequentie vrij komt.




De kwestie AR T =

nader beschouwd...

De Frans/Duitse kunst & cultuurzender Arte heeft in korte tijd zijn distri-
butie in Nederland sterk zien dalen tot circa 800.000. Tijdens een korte
periode was de zender zelfs in meer dan 3 miljoen huishoudens
beschikbaar (waarvan overigens 1,6 miljoen slechts enige maanden
middels een previewkanaal). In steden als Amsterdam, Den Haag en
Rotterdam is de zender de afgelopen maand verdwenen. Ondanks dat
programmaraden de zender al dan niet in zwaarwegende adviezen
hebben geadviseerd heeft UPC aangegeven Arte niet langer in haar
uitzendgebied door te geven. De problematiek heeft te maken met de
betaling van bepaalde auteursrechten.

Arte betaalde tot 1 januari jl. de derden rech-
ten deels zelf op basis van een interim regeling
met auteursrechtenorganisaties waarbij een
beperkt (symbolisch) bedrag overeengekomen
werd op basis van een beperkte distributie.
Arte profileert zich als Europese publieke
omroep met als thuisbasis Frankrijk en
Duitsland. Het maakt echter geen deel uit van
de bekende 'BUMA/NOS-regeling' voor bui-
tenlandse (vooral publieke) zenders. Deze
regeling bepaalt dat door de kabelexploitanten
in staffels betaald wordt voor alle rechten van
de zenders voor de kabeldoorgifte. Deze zen-
ders hebben geen eigen commercieel belang
bij doorgifte in Nederland. Doordat zenders als
Arte en de Turkse zender TRT Int niet in deze
regeling vallen, claimen auteursrechtorganisa-
ties voor de kabeldoorgifte van de zenders
geld. Deze problematiek heeft geresulteerd in
een nieuwe overeenkomst waarin een bepaald
bedrag per abonnee per maand wordt bere-

kend die kabelaars bij doorgifte dienen te
betalen aan auteursrechtenorganisaties voor
rechten van derden. Het gaat hier alleen om
zenders die geen direct belang bij doorgifte
hebben, niet in bestaande regelingen zijn
opgenomen en wel toestemming geven voor
doorgifte.

Linda Brouwers, juridisch adviseur van Arte,
stelt hierover: “Arte heeft wat betreft de eigen
rechten toestemming gegeven voor doorgifte
via de kabel in Nederland. Op grond van de
nieuwe kaderovereenkomst betalen de kabel-
exploitanten de rechten van derden bij door-
gifte.” Brouwers kent echter het exacte
bedrag dat in rekening wordt gebracht door
de auteursrechtorganisaties niet, aangezien
Arte zelf geen partij is bij de overeenkomst.
Kabelkoepelvereniging VECAI wil bij monde
van Ad van Loon niet ingaan op de afgesloten
overeenkomst. Kabelaars hebben elk een

Casema

Essent Kabelcom

Overige (kleinere) kabelexploitanten

met programmaraadsadvies wel door.

Casema heeft in gemeenten waar de zender doorgegeven werd op advies van de
programmaraad, indien het contractueel mogelijk is , de tarieven verhoogd. In het
geval van Den Haag betekende de situatie echter het einde van de doorgifte. In enke-
le kleinere gemeenten waaronder Wijdemeren en Amstelveen is Arte na een tariefs-
verhoging van 8 Eurocent nog wel te zien.

Essent Kabelcom heeft de zender Arte nooit opgenomen in het reguliere stan-
daardaanbod, Alhoewel er programmaraden zijn (o.a. Noord-Brabant-West en
Limburg) die de zender adviseren in het standaardpakket, heeft Essent Kabelcom de
zender daar nooit doorgegeven. Eenzelfde advies voor het eiland Vlieland is wel
gehonoreerd. Jan Mensinga, directeur AV Services stelt in een reactie naar aanlei-
ding van de regeling te handelen op basis van adviezen van programmaraden en niet
vooraf daarover een uitspraak te kunnen doen.

Overige kabelexploitanten waaronder Delta Kabelcomfort (Zeeland), CAl Westland
en Multikabel (Noord-Holland)(de grotere onder de kleinere) geven Arte al dan niet

eigen afweging over de zender Arte gemaakt.
Brouwers wijst erop dat er met terugwerkende
kracht (1 januari 2003) een regeling is geko-
men die het landelijk, en niet meer zoals tot 1
januari 2003 op beperkte schaal, voor kabel-
exploitanten en programmaraden mogelijk
maakt Arte te adviseren en door te geven.

“Arte ziet geen zwaarwegende redenen waar-
om kabelexploitanten zouden afwijken van
een bindend advies van programmaraden in
het geval van Arte. Waarom zou kabelkoepel
VECAI anders een overeenkomst sluiten om
auteursrechtelijke afspraken te maken voor
zenders als Arte?” aldus Linda Brouwers. Arte
is overigens enigszins verbaasd geconfron-
teerd te worden met reacties waarbij de zen-
der als reden voor tariefsverhogingen wordt
aangewezen, terwijl de zender zelf niet van de
details van de regeling op de hoogte wordt
gesteld.In het kabeltarief wordt middels de
Buma/NOS regeling ook voor een steeds wij-
zigend aantal andere publieke Europese
omroepen betaald. Overigens heeft de
Federatie van Kunstenaarsverenigingen zich
tot de staatssecretaris van Cultuur (Medy van
der Laan) gewend om de distributieproblemen
bij UPC op te lossen voor Arte. Deze federatie
is van mening dat Arte - met verschraling van
cultuur bij de Nederlandse publieke omroep -
in een levende behoefte beantwoord.

UPC

UPC heeft het standpunt ingenomen dat Arte
door de aanwezigheid van een vertegenwoor-
diger er belang aan zou hechten om distribu-
tie te willen. Hierdoor weigert UPC de auteurs-
rechten te betalen en stelt de kabelaar dat de
zender ‘haar auteursrechten niet geregeld’
heeft. Volgens de eigen UPC kabel-tv nota
2003/2004 dienen zenders als TRT Int en Arte
hun eigen auteursrechten te betalen om voor
doorgifte in aanmerking te komen. Desal-
niettemin handhaaft UPC de Turkse zender
TRT Int bij advies van programmaraden. De
programmaraden van Amsterdam en Rotter-
dam zijn over de kwestie een procedure
gestart bij het Commissariaat voor de Media.
Daarbij bestrijden deze de zwaarwegendheid
van het afwijken van het advies.

Daarnaast bestrijdt de programmaraad van
Amsterdam (APR) bovendien de doorgifte van
Nickelodeon, dat in de plaats is gekomen van
Arte, aangezien deze zender in haar optiek
geen deel uitmaakt van haar advies.

Workshopdag 4 oktober

'Tf-;-:
.

Deelname aan de bijeenkomst is gratis. Geeft u op met behulp van
de uitnodiging die u onlangs heeft ontvangen, of meldt u aan via

info@kabelraden.nl .

Op 1 juni jl. is na tientallen jaren discussie voor het eerst in Nederland de volledige
FM-frequentie volledig herschikt voor commerciéle en publieke zenders. Het dossier
is echter nog niet gesloten, aangezien op 1 december het klassieke FM-kavel door
een nog nader bekend te maken partij ingevuld kan worden, alsmede een aantal
regionale commerciéle FM-frequenties en enkele kleinere AM-frequenties.

Dit aangezien in de eerste procedure van
april/mei jl. geen ‘winnaars’ voor deze kavels
uit de bus kwamen. Landelijke nieuwkomers
zijn op de FM-band ID&T Radio, Radio
Veronica (onder beheer van Sky Radio) en RTL
FM. ID&T Radio heeft als danceradiostation al
op de kabel met een behoorlijke dekking aan-
getoond een toevoeging voor de pluriformiteit
te zijn. RTL FM dat als nieuw radiozusje voor
RTL 4, RTL 5, Yorin en Yorin FM bij de RTL-
activiteiten komt, zendt tot in ieder geval
medio oktober non stop muziek uit. Het van
oorsprong Luxemburgse mediabedrijf beraadt
zich tot die tijd nog over de koers die het sta-
tion zal varen. Overigens heeft de herverdeling
betekend dat Radio Nationaal begin juli zijn
uitzendingen heeft gestaakt. Op deze kabel-
frequenties zijn de uitzendingen van Radio
Veronica voortaan te horen (zie ook het aparte
artikel hierover). Colorful Radio (van de
Nederlandse Radio Groep/Imca) heeft te ken-
nen gegeven op de kabel verder te gaan.
Arrow Classic Rock gebruikt vooralsnog de
675-middengolf-frequentie die aan Country
FM is toebedeeld. Hoe de toekomst voor

KINK FM eruit zal zien is nog niet helemaal
duidelijk, voorlopig blijft dit station echter als
kabelstation bestaan. Radio 10FM is de ‘ver-
liezer’ van de FM-herverdeling. Het station dat
als gevolg hiervan zijn programmering verso-
berde en het personeelsbestand grotendeels
ontsloeg, is ingetrokken bij zusterstation
Noordzee FM. Radio 10FM blijft overigens wel
op de kabel en satelliet uitzenden onder het
motto ‘de grootste hits’. Tevens huurt het sta-
tion overdag (tijdelijk) een AM-frequentie.

—therfrequenties hoe en wat”?

Classic fM verkreeg geen licentie aangezien
eigenaar Sky Radio Ltd de voorkeur had voor
het gouwe ouwe kavel en niet meer dan twee
licenties verkregen mochten worden. Classic
fM blijft echter op de kabel uitzenden en is
mogelijk een overnamekandidaat voor de ver-
krijger van het klassieke kavel....

RTL FM heeft in haar aanvraag aangegeven
35 % van de muziek tussen 07 en 19 uur
Nederlandstalig te laten zijn; verder 30 %
Europees en 15 % muziek niet ouder dan 1
jaar. Radio Veronica zal overdag 85 % muziek
uitzenden en maximaal 4,3 % recente muziek.
BusinessNieuws Radio heeft aangegeven
gemiddeld 93 % van haar zendtijd aan nieuws
en actualiteiten te besteden overdag, met
minimaal twee keer per uur een nieuwsbulle-
tin, 24 uur per dag. ID&T Radio zendt 95 %
muziek overdag uit, waarvan maximaal 7,5 %
uit de hitlijsten afkomstig is en 50 % muziek-
produkties die niet ouder zijn dan 1 jaar.

Aan deze opgaven zullen de radiostations zich
in principe per 1 september dienen te houden.
Overigens dienen alle radiostations tussen 07
en 19 uur in het Nederlands (of Fries) uit te
zenden en moeten zij van 07 tot 23 uur op elk
uur nieuws uitzenden. Dit laatste geldt niet
voor regionale commerciéle en middengolf-
zenders.



Commissariaat voor de Media:

Inhoud van de uitspraak

Toelichting

Raad van State:

Inhoud van de uitspraak

Toelichting

Uitspraak CvdM

Rechtbank Haarlem

Raad van State

KabelRaad is een uitgave van
Kabelraden.nl, Stichting Landelijk
Steunpunt Programmaraden en
verschijnt 4 keer per jaar.

Leden van programmaraden en
andere geinteresseerden ontvangen
KabelRaad gratis.

Het abonnement is aan te vragen
via e-mail (info@kabelraden.nl)

of schriftelijk bij Kabelraden.nl,
Olympia 1a/1b, 1213 NS Hilversum.

KabelRaad verschijnt onder redactie
van Kabelraden.nl en David de Jong
(Dutch Media).

Henk Veenstra maakte portretten
bij het verhaal over Veendam.

De vormgeving wordt verzorgd door
Fonts +Files visuele communicatie.




